נסיגת חניכיים טיפול – מתי הדבר נדרש? וכיצד מבוצע?

נסיגת חניכיים טיפול

אחוז ניכר מהאוכלוסייה הבוגרת סובל ממה שעלול לדרוש בעתיד במקרה של נסיגת חניכיים טיפול , מצב שבו רקמת החניכיים נסוגה לאחור וחושפת חלקים גדולים יותר של השיניים. מאחר והחניכיים אוחזות בשיניים ובין היתר גם מונעות חדירת זיהום חיידקי לשורשים, הרי שבמקרה של נסיגת חניכיים טיפול הוא דבר הכרחי בכדי להציל את השן ולשמור על בריאות הפה. מה גורם לנסיגת חניכיים ואילו טיפולים תמצאו במרפאת ד"ר הכהן כנגדה? מייד תבינו.

מדוע זה חשוב? וממה זה נגרם?

כאמור, נסיגת חניכיים הינה מצב בו עקב סיבות שונות החניכיים מתחילות לסגת לאחור ("למטה" בלסת תחתונה ו-"למעלה" בלסת עליונה). במקרה של נסיגת חניכיים טיפול הוא דבר חשוב מאוד, מאחר והחניכיים הינן חלק ממערך שלם שנועד לתמוך בשיניים שלנו ולשמור עליהן חזקות. ככל שמערך זה מתנוון או סובל מדלקת כלשהי, הרי שהקשר בין השיניים לעצם נחלש עד למצב הקריטי של אובדן שלהן. החניכיים יכולות לסגת עקב מספר גורמים וביניהם:

• הגורם הגנטי – החניכיים של כולנו נסוגות בקצב שונה שמוכתב גנטית.
  • גורמים מכניים – פגיעה מכנית בחניכיים מאיצה תהליכי ניוון ונסיגה שלהן, כשבין המקרים השכיחים ניתן לציין צחצוח אגרסיבי שלהן או שימוש במברשת שיניים בעלת סיבים קשים, חיטוט בשיניים עם ציפורניים או קיסמים לאורך זמן, פירסינג ועוד.
  • כתרים – השתלת שיניים או כתר, במידה והם לא בוצעו כהלכה, הם עלולים לפגוע בחניכיים ולגרום לתהליכי נסיגה מואצים.
  • דלקות חניכיים – מחלות חניכיים גורמות לתהליכים דלקתיים לספוג חלק ניכר מהחניכיים ולנסיגה מואצת.

מעבר לזאת, גם תהליכי ספיגה של עצם הלסת עלולים לגרום למופע של נסיגת חניכיים (מה שגם כן עלול להתרחש עם הגיל ומסיבות נוספות), כמו גם נזקים של אורח חיים (עישון, צריכת אלכוהול מוגברת ועוד). בשורה תחתונה, ללא טיפול מתאים ייווצר מצב בו השיניים מתנדנדות ומאבדות אחיזה בעצם הלסת, עד לנשירה שלהן.

נסיגת חניכיים תסמינים – רבים ובעייתיים

נסיגת חניכיים התחלתית אינה כואבת כך שהיא מתפתחת לאיטה באין מפריע ומבלי שנשים אליה לב. למעשה ניתן לומר כי כמעט כל אחד מאיתנו יפתח בסופו של דבר עם הגיל נסיגת חניכיים קלה, אך בדרך כלל בלי תסמינים כלל וכלל. במקרה של נסיגת חניכיים תסמינים כן יופיעו במידה והמצב הופך לפרוגרסיבי ומואץ, כך שלאט לאט החניכיים נסוגות עד לנקודה קריטית שבה מתחילים להופיע התסמינים שונים. מבין התסמינים הנפוצים במקרה של נסיגת חניכיים מואצת ניתן לציין:

• כותרות שיניים אשר נראות ארוכות.
  • מרווחים שנוצרים בין השיניים.
  • דימום מהחניכיים בזמן צחצוח או אכילה.
  • הופעת רגישות בשיניים ובחניכיים לחום ולקור.
  • ריח רע מהפה.
  • במקרה של כתרים, חשיפת המבנה שעליו מולבש הכתר (פס בצבע שחור).

בשלבים הקיצוניים של נסיגת חניכיים חמורה, השיניים גם יתחילו להתנדנד ועלולות לפרוץ גם דלקות מתוך שורשי השן.

עוד לפני טיפול ממוקד

איך ניתן לעצור נסיגת חניכיים? הנתונים מראים כי למעלה מ- 75% מהאוכלוסייה הבוגרת (מעל גיל 35) סובלת מבעיות כאלו ואחרות שקשורות לחניכיים שלהם, בין היתר דורשת נסיגת חניכיים טיפול ומענה מהיר ככל הניתן. יחד עם זאת, ניתן למנוע את המצבים הקיצוניים בה מחייבת נסיגת חניכיים טיפול ממוקד ומורכב, על ידי ביצוע של מספר פעולות שגרתיות. התשובה לשאלה איך לעצור נסיגת חניכיים בזמן מאוד פשוטה – הפסיקו לעשן והימנעו מצריכת אלכוהול מוגזמת (אורח חיים שכולל עישון ושתיית אלכוהול הוכח ככזה שפוגע בחניכיים), צחצחו שיניים בצורה נכונה, בקרו בזמן אצל שיננית, רופא שיניים ברעננה או רופא באיזורכם (שיננית תוכל גם להסביר לכם כיצד לצחצח, כיצד להשתמש בחוט דנטאלי וקיסמים דנטאליים ותסיר את האבנית ורובד חיידקי השן) והגיעו לבדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים. במידה ובפיכם כתר שאינו נוח לכם, חשוב מאוד גם שתדאגו להחלפתו.

תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח – כאשר המצב אינו גרוע מידי

כעת כשהבנתם שבמקרה של נסיגת חניכיים טיפול הוא לעיתים דבר שלא ניתן להימנע ממנו. נשאלת השאלה כיצד מטפלים בבעיה? ובכן, כאשר מצב נסיגת החניכיים מתחיל להראות סימנים של החמרה ברורה אך עדיין לא קריטית, ניתן לטפל במצב ללא ניתוח. תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח מתבצע בכמה אפשרויות:

• טיפול אנטיביוטי – כאמור, זיהומים שונים עשויים לפגוע בחניכיים ולגרום לנסיגתם. טיפול אנטיביוטי מסייע לגוף להיפטר מהדלקת החיידקית ולגדל רקמת חניכיים בריאה. ניתן במקביל להשתמש גם במי פה עם חומרים מחטאים (על בסיס כלורהקסידין ודומיו).
  • ניקוי חניכיים עמוק – הליך שקרוי גם "הקצעת שורשים". הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית, החניכיים מופרדות מהשיניים ועוברות ניקוי להסרת החיידקים והדלקת. במקרים מסויימים משתמש הרופא בתכשיר לשחרור איטי והדרגתי של אנטיביוטיקה בתוך החניכיים לאחר ההקצעה.

למעשה, במצבים של נסיגת חניכיים טיפול מוקדם יכול חלק קריטי וחשוב, כך סיכויי ההצלחה לטפל בה ללא ניתוח ישתפרו וימנע הצורך בטיפולים הרבה יותר מורכבים ומסובכים.

נסיגת חניכיים חמורה טיפול – האופציה הכירורגית

כאשר הטיפול השמרני נכשל והחניכיים ממשיכות לעבור נסיגה, קיים חשש מהותי מפני אובדן השיניים, מה שמחייב התערבות דחופה יותר. איך מטפלים בנסיגת חניכיים חמורה? ובכן, במקרים שכאלו אין מנוס מלבד האופציה הכירורגית, שמתבצעת על ידי מומחה שורשים (אנדודונט). הניתוח דומה להקצעת שורשים רק שהוא מגיע לרקמות עמוקות יותר של השיניים על מנת להיפטר מהדלקת והמשקעים שלה שגורמים לנסיגה להתרחש. במידת הצורך, במקרה של נסיגת חניכיים חמורה טיפול יכול לכלול גם השתלת חניכיים (ממקור עצמי), מה שהופך את תהליך ההחלמה לממושך יותר, אך יכול להציל את השיניים שנפגעו. תופעות הלוואי מהניתוח כוללות דימום, כאבים ובמקרים נדירים זיהום מתחת לחניכיים.

נסיגת חניכיים טיפול מחיר – מה העלויות הצפויות לכם?

אם הוחלט על ידי רופא השיניים כי הגעתם למצב שבו עליכם לעבור בשל נסיגת חניכיים טיפול מחיר הפרוצדורה יהיה זול יותר בשלבים המוקדמים שלה, קרי, עלות של טיפולי שיננית וביקורת על ידי הרופא. אם מדובר על מצב יותר חמור של נסיגת חניכיים טיפול בה יהיה יותר יקר. הקצאת שורשים תהיה יקרה יותר מטיפולי שיננית בלבד, אך קיימות גם אפשרויות יותר יקרות, דוגמת ניתוחי חניכיים למיניהם (למשל, השתלת חניכיים). יש לציין כי המחיר נקבע לא רק על פי שיטת הטיפול אלא גם על פי גודל האזור המטופל (מה שמקובל לחישוב על פי "רבעי פה").

אם אתם סובלים מנסיגת חניכיים, תוכלו לעבור את כל הטיפולים הנדרשים אצלנו במרפאת ד"ר הכהן. אנו מציעים לכם טיפול מקצועי שניתן על ידי מומחה חניכיים מיומן, עם אפשרות לטיפולים ללא כאב ובפריסת תשלומים נוחה. צרו איתנו קשר ותקבלו את כל הפרטים.

ד"ר הכהן - רופאי שיניים

מרפאת שיניים הכהן פעילה מאז 2007 בהנהלת ד"ר יצחק הכהן וד"ר שלומית הכהן, מתמחה בשתליים, יישור שיניים, שיקום הפה ועוד. אצלנו תמצאו שילוב של מקצועיות ברמה גבוהה וחדשנות בתחום רפואת השיניים, הבאה לידי ביטוי במגוון טיפולי שיניים המתבצעים במרפאה.

לקביעת תור >>